mittandrajag.blo.gg

Försöker få rätsida på en värld av kaos och delar med mig av några fotnoter längs vägen.

Pressen att göra allt

Publicerad 2015-08-11 10:54:28 i Allmänt,

Man reser för att slippa press men den finns där likaså. I varje stad du besöker, i varje hostel finns det en hel vägg med broshyrer och lappar om måste ses. Saker man måste se, måste uppleva, inte får missa. Saker som kanske knappt intresserar men likvväl görs ändå för att man måste passa på när man nu är här. Man hinner oftast inte med allt utan får välja ut saker. Men varje gång jag väljer bort något får jag en klump i magen och fullt stresspåslag. För tänk om jag verkligen missar något? Tänk om det är något jag borde ha gjort, men skippade? Tänk om någon frågar om jag var där när jag kommer hem och anser att jag verkligen missat något? Jag blir så stressad att jag funderar på om jag inte hinner göra det ändå? För vem behöver sova? Oftast är jag inte ens så intresserad. De här absoluta typiska turistgrejerna brukar oftast inte locka så mycket men det känns som jag måste. Som att gör fel annars. Som att alla kommer tycka att jag gjort fel, att jag inte tagit chansen. Jag vet att det är ett idiotiskt tänkesätt och att det inte borde spela någon roll och jag säger mig själv det gång på gång men stressen försvinner inte. Rädslan och ångesten försvinner inte och hur många gånger jag än säger åt tankarna att försvinna kommer de alltid tillbaks. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela