mittandrajag.blo.gg

Försöker få rätsida på en värld av kaos och delar med mig av några fotnoter längs vägen.

Ord som sårar

Publicerad 2015-08-22 01:55:45 i Allmänt,

Ibland kan vissa små kommentarer som kan anses rätt harmlösa leva kvar och påverka ens humör väldigt. Och ibland kan direkta påhopp bara rinna av en direkt. Mina närmsta kompisar och jag har en ganska hård jargong där vi ofta förolämpar varandra som standard, men ingen tar åt sig, i vart fall inte jag. Men så har vi sådant som inte sägs med en lite skämtsam ton, som inte kan borsta bort direkt. 

"Vad negativ du är hela tiden"
 Kommentar från en av mina vänner när vi sitter vid lunchen, någon frågar mig om vad jag tycker om maten och jag säger sådär när alla andra säger bra / jättebra. När alla andra är entusiastiska och pratar i glad ton och jag kommer med min monotona och en axelryckning. Det va inte en bra dag. Hon kollar på mig lite irriterat när jon fäller kommentaren. Inte i skämtsam ton, inte på skoj. Jag är inte alltid glad och ibland spirar verkligen mitt humör ned i rent negativt helvete, men oftast är jag ändå en glaset är halvfullt person (faktiskt kom ihåg att detta är min blogg där jag skriver av mig mera dystra tankar). Men saken är den att jag är lite dålig på att utrycka mig utåt. Jag kan helt enkelt inte uppbåda den där överentusiastiska reaktionen för något och denna dag orkar jag inte ens med vanlig entusiasm. Jag vet att jag sticker ut ur min grupp på det sättet, alla andra är extroverta personligheter som utrycker sig med all önskvärd tydlighet. Men jag brukar samtidigt vara den sista i gruppen att gnälla om något går fel. Därför tog den lite extra hårt. För att det va ungefär som när folk säger ryck upp dig, helt oförstående om att det inte är så enkelt. Och då kom det ändå från en person jag känner rätt väl. 

Sen dess kan jag knappt umgås med henne. Jag tänker ständigt på hur jag uppför mig, säger jag något negativt? Ser jag dyster ut? Verkar jag tråkig? Jag kan inte släppa dem orden och är nu helt övertygad om att det är hennes bild av mig. En jobbig, negativ person hon nog har tröttnat på att vara med. Tycker mig se tecknen hela tiden. Hon som va en av dem jag pratade med mest ett tag vågar jag nu knappt vända mig till. Känns som om hon kommer tycka att jag gnäller. Allt för en kommentar som fälldes bara i farten.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela